Supplement yang consume semasa mengandung



Assalamualaikum uolls!

Sejak perut semakin membesar semakin malas nak update blog.
Hari ni terajin nak share satu entry supplement yang aku consume semasa mengandung. Inshaallah in future boleh refer entry ni bagi sedikit manfaat. Every pregnancy lain-lain pengalaman. Pregnant kali ni mencabar betul. Maklum laaaa jarak jauh nou naaa 7 years baru dapat yg no.3. Tu macam rajin nak update sikit. 

Every pregnancy 1st & 2nd aku amik supplement Shaklee (tak amik set). Mengandung yg 3rd ni pun konon nak continue amik supplement Shaklee tapi mengandung kali ni semua benda yg masuk kat tekak ni semua nak muntah. menci betol lah!! event minum air masak ponnnnnnn nak muntah. padahal air masak je ponnnnnnnn bukan teh tarik. adoiyaiii yaiii. sekarang ni dah masuk 6 bulan pun ada sikit-sikit muntah. tak kena tekak aku muntah. gitu konsep! Aku doa sangat2 dengan muntah memanjang ni Allah balas dengan permudahkan cara lain. 



1st trimester

Bagi clearkan kekeliruan yg korang selalu tanya perlu ke consume set Shaklee? jawapannya terpulang korang laahhh. tengok bajet korang macam mana. Macam aku tak berapa suka nak telan bebanyak pil ni. Larat ke korang nak telan banyak2 pil. Untuk awal-awal pregnant which is 1st trimester aku consume Vita-c, Ostematrix dan Acid Folic sahaja. kadang datang mabuk todi yg amat teruk aku makan acid folic je. yg lain tak larat nak telan. Acid folic mesti makan untuk perkembang otak bayi. nasib pil dia kecik secoet wana kuning. senang nak telan walaupun tak payah teguk dengan air. 

2nd trimester

Bila dah masuk 2nd trimester, which is 4 bulan aku consume New Obimin. Tapi makan obimin  pun muntah memanjang. Ntah pesal kali ni asyik nak muntahhhhh sajerr. Time checkup compom result tak cantik. Dengan poblem hb low lg. Aku memang ada poblem hb low. Mostly memang gitu dari anak 1st tiap kali checkup mesti hb low.. Benggang je.

doktor tukar ubat zinkcofer.

sebab hb low doktor tukar pada zinkcofer. takut amenia kan. ubat dia wana pink pekat. Ya Allah aku rasa inilah ubat yg paling teruk yg pernah aku telan. Bukan sebab pahit tapi tiap kali telan ubat ni muntah macam zombie. Muntah wana pink mengikut color ubat ni. Dia tarik dari hulu hati sampai ke perut. sakit giler!!

zinkcofer aku sempat makan 2 kali je. pastu tak hingin nak makan lagi.
so, aku tukar pada Obimin Pluz. 
Obimin Pluz just enough untuk baby. complete dah ada kat dalam tu. tak payah amik supplement yg lain pun takpe. tapi harga mahal sikit la. 
kalau korang checkup kat KK (Klinik Kesihatan) obimin pluz klinik tak consume. ullos kena beli kat farmasi luar. kadang kalau beli dapat free dengan Obical. Obical ni makan time malam before tidur. cukup dah untuk baby, tak payah nak telan bebanyak pil. 

Satu lagi, untuk hb low boleh amik Iberet. 
ni pun kena beli kat farmasi luar. Kalau amik iberet cepat je naik hb.



3rd trimester

Sampai ke 3rd trimester aku consume Obimin Pluz aje.
Shaklee pun aku tak amik. tapi takpe Vitamin C Shaklee boleh makan time berpantang. Cepat sikit luka sembuh. 

Hasil experience dari awal mengandung. aku dapat simpulkan aku tak boleh makan supplement time perut kosong. Kalau korang spesis muntah macam aku ni. Cari supplement yg korang boleh telan. Jangan tak makan langsung. Not good for mother and baby.

Disebablan new Obimin & zinkcofer kena amik dengan perut kosong. 
i cannot telan. Sebelum zombie betukar menjadi hulk. terpaksa beli supplement luar (obimin pluz). takpe la mahal pun mahal la. janji aku tak terseksa dengan muntah. Hati pun senang, jiwa tak sakit.

Obimin Pluz kena amik with meal. 
Biasa lepas breakfast aku telan obimin pluz terus.
Alhamdulillah tak muntah. 


satu lagi tips:
untuk menghilang loya tekak yg memanjang loya. minum air oren. apa2 oren la. buah oren ke. Minum bancuh tanpa gula, sebenarnya nakkan rasa masam tu. sepanjang proses mengandung inilah air tiap2 pagi aku minum. dah macam omputeh tiap2 pagi breakfast minum jus oren. Gitu konsep dia!!


Time ni 4 bulan. 
4 bulan perut dah kembang. Every pregnancy perut memang besar. Tak padan dengan badan yg comel ni nak membawak perut. Sekarang dah masuk 7 bulan lagi dasyat. Orang tengok macam mengandung kembar anak 4. Kalau duduk bersila tu perut sampai dulu ke lantai. Masuk 33 weeks ni tiber simpton mabuk ada balik. Tidur memang tak selesa sangat-sangat dah. Dari mengereng kiri nak mengereng ke kanan amik masa macam kren nak bergerak sambil bunyi teet teet teet. Mengah tak selesa semua ada laaaa. 

Doakan sy & baby sihat dan dipermudahkan semuanya ehh. 


-gee- 
1 Komentar untuk "Supplement yang consume semasa mengandung"

Wooooo lama 7 tahun baru fina nak ada adik. aku beza anak 4 tahun pun dah kelam kabut. Semoga selamat..

Sebarang bentuk komen yang tidak berhemah adalah tanggungjawab anda. Komen yang baik inspirasi blog ini.

Terima kasih atas komen anda.

Back To Top