Bercuti ke Sandakan, Sabah - part 2



Bercuti ke Sandakan, sabah | Alhamdulillah, selesai sudah kerja kahwin, tinggal belah kami pulak di KL nanti..

Hari Ahad kami nak ronda Sandakan, apa yang menarik di Sandakan? 

Sandakan ni sebuah kepulauan kecil di bawah Negeri Sabah. Tak kecil sangat la, sebab Sandakan ada airport sendiri. Kalau nak pergi Sandakan boleh terus direct dari KLIA2 ke Sandakan. 

Beza waktu sandakan dengan Semenanjung adalah 2 jam. Sebelum bejalan memenatkan kaki, breakfast dulu dengan nasi goreng kampong, mee goreng hailam, tomyam seafood masak semalam, nugget, dengan terpaling win air kopi Sabah, memang urmmmh laaaa

Kami gerak dalam pukul 7 lebih sewa van yang boleh muat 10 orang + 1 kereta yang follow jadi tour guide. siapa lagi kalau bukan pengantin, kita buli pengantin sebelum depa pergi honeymoon di Kundasang hahaha..

pasar umum sandakan, sabah
Pasar Umum Sandakan

Si baju putih-Cik Saidin

1. kita pergi Pasar Umum Sandakan,
 
Kalau korang nak tahu, Sandakan memang terkenal dengan hasil laut yg fresh. Tangkap ikan kat laut, terus jual kat pasar. Tak sampai tengahari dah licin. Kalau pergi pasar petang, tinggal sisa2 je la. Sebab tu la Sandakan popular dengan ikan masin yg sedap.

Kat level 2&3 pulak jual barangan wanita, pakaian, kristal, mutiara, kain batik, bag. Sesuai la nak bawak balik sebagai ole-ole kan. kat sini pun ada food court, kalau korang nak rasa makanan tradisi orang Sandakan, Coto Makassar pun ada, bolehla kalau nak cuba makan. 

tempat menarik di sandakan, sabah   tempat menarik di sandakan, sabah


Penat jalan sampai nak tercabut kaki ini, sambil kejar-mengejar the Kiddos, perut pun dah berkeroncong kami pun cari tempat makan yang special area bandar Sandakan. Pengantin bawak kami makan di area tepi laut, Waterfront Sandakan. Tak jauh dari pasar Sandakan ni, jalan kaki pun dah sampai, makanan kat sini sedap sangat sehingga kan kami lupa nak snap dulu sebelum ngap.. wowww...mewah dengan seafood, kalau keu-tiau goreng tu tak kedekut dengan udang, sotong.. *erummmm.. dalam perjalanan ke food-stall kami ber'selfie laaaa lagik.

tempat menarik di sandakan, sabah
Tuan belog tumpang lalu...

Sorry Adek, gambar u tak de..Sebab time ni u dukung Fina hahaha.. kasi peluang mak dia pulak nak Selfie.. Azreq pulak dengan apak dia..*huhhhh hu

waterfront Sandakan, dari sini boleh tengok Pulau Berhala, permandangan Laut Sulu

2. Santuari Orang Utan Sepilok

Pusat pemulihan orang utan atau dikenali Wild Red Apes yang terletak lebih kurang 25km dari Bandar Sandakan. Tempat ni keluasan lebih 40km persegi dan penempatan orang utan di sini sebenarnya merupakan hutan simpan asli terpelihara. Habitat orang utan Sepilok ini hanya terdapat di hutan hujan Borneo & Sumatera. Pusat ini menjadi tempat melatih dan mengajar anak oran utan yang terpisah dengan ibunya tentang cara nak hidup di hutan kelak.

Entry Costs (Malaysian/Non-Malaysian nationals)
Adult - RM5/RM30
Child - RM2/RM15
Camera Cost : RM10
Ticket is valid for the day of purchase, so you can attend both feeding times on the same ticket.
Opening hours : Saturday to Thursday - 9am to 12pm and 2pm to 4pm
                            Friday : 9am to 11am and 2pm to 4pm

Di sini juga ada Orang utan feeding times:10am and 3pm. It is recommended to arrive 30 minutes before feeding time. Kalau nak tengok pekerja situ bagi orang utan makan, datang pada masa yang ditetapkan, kalau datang lewat atau bukan masa feeding times pekerja kat situ tak bagi masuk sebab orang utan dah lari masuk hutan.

sepilok di sandakan    tempat menarik di sandakan, sabah
Abah with his BFF-cik saidin

sepilok di sandakan
 sumber Google

jumpa dah kawan Adek


Di sini juga disediakan tempat solat, kunci bilik solat boleh mintak di kaunter

Selain itu, juga ada Souvenir Shop, information center showing a video 6 times a day, cafe and toilets, toilets dia bersih.. and ramai peloncong asing di sini.

3. Crocodile Adventure Land

tempat menarik di sandakan, sabah 
crocodile adventure land

tempat menarik di sandakan, sabah 
Berani Azreq & Faiz pijak buaya tu..

Haaa .. jangan terkejut budak2 ni boleh pijak2 buaya ni.. yang kiddos pijak ni buaya betul tapi dah diawetkan dan agak bau sikit, ada banyak buaya kat sini yang diawetkan. Ada yang duduk dalam sampan ada yang pakai glove tinju lagi. Kalau hidup siapa berani dekat. Bagi kiddos main puas2 lepas tu cuci tangan la. Ada crocodile show ikut timing, masa kitorang datang show lagi 2 jam start.. sape nak tunggu hehhh..

tempat menarik di sandakan, sabah
Lets ride crocodile..yihahhh

 tempat menarik di sandakan, sabah 
Feeding time.-rusa-

tempat menarik di sandakan, sabah 
ucu with the capture

Yang best ye kat sini, budak-budak boleh pegang binatang kat sini. Bukan ada buaya je, macam-macam binatang dan siap boleh bagi makan lagi, macam konsep Farm in city kat Seri Kembangan tu. Bagi aku macam bosan sikit, kat kl pun ada semua binatang ni. Happy kat budak la.


4. Kampung Nelayan adalah perkampungan atas air dan kehidupan nelayan di sini,  Di sini juga ada restoran makanan laut dan kedai menjual barangan produk hasil laut, kami hanya lalu sahaja di sini, tak singgah pun sebab pada masa itu cuaca panas.

 
 Kampung nelayan

5. Tample Phuu Jih Shih, Tample ni terletak di atas bukit Tanah Merah yg perlu melalui lereng2 bukit curam yg menakjubkan, nak ke sini kena mendaki macam ke Genting Highland tu, tapi tak sejuk macam kat Genting la..Kat sini boleh melihat seluruh bandar Sandakan dan Laut Sulu dengan permandangan yang sangat cantik, lautan yang kebiruan sungguh indah ciptaan Tuhan.. masa sampai sini Fina tidur, aku tunggu dalam van saja lah.

Dekorasi kuil ini di hiasi dengan adat Buddha China dan patung2 buddha disaluti emas. Dinasihatkan kepada pengunjung kalau datang ni, make sure berpakaian sopan dan jangan berbuat bising, sebab ini kan tempat suci bagi adat & agama Buddha. 

tempat menarik di sandakan, sabah
Tample Gate

tempat menarik di sandakan, sabah 
Dari sini boleh nampak view laut yang sangat cantik.

tempat menarik di sandakan, sabah
Angin kuat dan sejuk, tapi masa ni panas sikit.

  

Hari pun dah nak senja, penat berjalan seharian sambil ketuk2 kaki kelenguhan. Jalan pun seret-seret kaki, kalau cik abang larat dukung, laju je aku lompat belakang. Shopping jangan cerita la, kalau mak-mak bershopping tak hingat dunia.

6. Rumah Agnes Keith

Masa nak masuk Rumah Muzium Agnes Keith ni aku taknak masuk. Aku ni kan penakut tahap cipan. Lepas tu, semua masuk, hoi takkan tinggal aku sensorang kat van. Lagi takut tinggal kat van sensorang, kang ada pulak Agnes datang jumpa aku 'apsal kou tak masuk rumah aku bah' huwaaaau cabut dulu laaaa 


Kisahnya, Agnes Keith ni seorang penulis hebat menceritakan tentang kehidupan orang Sandakan ketika di zaman itu. Sehinggalah, Agnes menghasilkan 3 buah buku di antaranya 'Land Below the Wind' yg telah mempopularkan Sandakan sehingga ke peringkat Antarabangsa. 


Sebenarnya, rumah Agnes Keith ni telah musnah ketika perang dunia ke-2. Rumah papan ini di bina semula mengikut bentuk asal oleh Kerajaan Negeri Sabah. Rumah ini di jadikan sebagai muzium peninggalan peperangan ketika zaman dahulu. Kalau korang peminat sejarah dan artifak2 lama, memang banyak barangan lama di pamerkan. Naik seram bulu roma hakak, aku ni kan penakuttttttt. Tah macam2 aku fikir, vongok's tau

 Lukisan tu mengambarkan ketika di zaman Agnes

Radio lama untuk pameran

Mesin taip dolu2, takut je malam2 dia gerak sendiri. takuttttttt

Satu hari pulun jalan semua tempat. Sebab tomorrow ready back to kl.

Ada banyak lagi tempat yang menarik di Sandakan ni, tapi ini saja tempat yang sempat kami lawati. Tempat yang boleh di lawati di Sandakan ni Gomantong Cave Sandakan, Labok Bay Proboscis Monkey, Sandakan Heritage Museum, Gereja St Michael And All Angel, Borneon Sun Bear and Pulau Lankayan. Dah petang, masing-masing penat sambil urut-urut kaki. So balik homestay untuk rehat, esok dah travel back KL 

Ini suasana kesibukan di bandar Sandakan, bus legend ni pun still beroperasi di Sandakan. Legend tol bus ni.

MAS
Ready back to KL fly with MAS, however it is isu MAS sekarang, I m still loved MAS

MAS
 Nak jugak tepek gambar ni, sebab nice view from the plane, besarnya kuasa Mu Allah s.w.t

 
My lil princess sleepy beauty

 

Senang kerja mak ko ni nak.. Fina tidur lagi, naik apa saja kenderaan mesti tidur, mama pun boleh la rehat kan mata dan minda, Azreq kenapa buat mata gitu..garang ye !!!

Bye2 Sandakan



-zie-
1 Komentar untuk "Bercuti ke Sandakan, Sabah - part 2"

wah! hebatnya di sandakan...

Sebarang bentuk komen yang tidak berhemah adalah tanggungjawab anda. Komen yang baik inspirasi blog ini.

Terima kasih atas komen anda.

Back To Top