Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam



Ingat tak dulu aku pernah cerita nak breakfast kat sini tapi tak jadi. Lupa la tu, memang tau uolls ni banyak makan kepala ikan. Tapi masa tu kedai ni tutup. Itu yang terlepas sampai ke Batu Caves breakfast kat Tuu Dok Ko. Ini 1st time breakfast kat sini, tapi rupanya mak abah selalu dating kat sini. ooo pecah rahsia. Mak cakap makanan kat sini sedap, kuih muih dia tradisional trademark 'Kembalikan Nostalgia Silam'. Mak cakap kuih yang mak makan masa kecik2 dulu ada kat sini. Aku pun tak faham kuih tradisional tu macam mana. Aku tau kuih bahulu je. hahha 

Apa yang menarik kat sini, nasi dia bukan nasi biasa. Nak masak nasi lemak mereka menggunakan beras basmathi. Ada orang very the cerewet about the beras. Tapi aku belasah je janji tak basi udah. Bila nasi tu hampir nak masak je, dia renjiskan dengan minyak kelapa dara. Sebab tu la bila Amir bukak je tong nasi tu tiba2 semerbak bau aroma yang sangat sedap. Itu yang tiba2 boleh terpesong dari nak makan pulut kuning terus ke nasi lemak. Resepi nak bagi bau aroma nasi lemak yang sedap, rupa-rupanya renjiskan sikit minyak kelapa dara. Bila bukak je periuk nasi, haa hambek kou semerbak bau melangit tau. Terus membuka selera.

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silamk
Nak cari kedai ni waze je, sekarang dah canggih kan. Internet di hujung jari.

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Deco kedai yang simple dan kemas. Mula aku masuk kedai ni tak ramai orang, tiba2 lak ramai orang makan kat sini. Cakap kat Amir, aku ni pembawa seri. cehhh korek hidung lagi best..eee pengotor !!

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Masuk dalam terus tengok lauk.. aku laki bini spontan sebut 'wahhhh' sebab segala jenis pulut ada.

Pulut kuning, pulut putih, nasi dagang. Jarang kedai yang ada breakfast pulut kuning. Dah macam berkhatam pulak, apa? ingat berkhatam quran je ke boleh buat pulut kuning. Sedap ye kalau pulut kuning buh telor rebus masak kari. perrghh sedap mag ai !! Aku ingat laki aku ambil pulut kuning, dalam hati boleh mengecak sikit. Nampak gaya macam nak ambil pulut kuning je. Sekali nasi lemak juge pilihan hati..puuuii

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Lontong pun ada eh, kalau tak nak kuah lodeh kuah kacang pun ada tau.

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Ini antara jenis lauk yang ada, paru belada. Tapi i tak makan. hehee

Sedang aku usha2 tengok lauk. Aku tanya Amir 'nak makan pe bang' aku pandang belakang dia tengah menceduk nasi. eh eh aku cakap sensorang ke.
Aku ambil gambar dia, Amir cakap 'eh apa ambil gambar curi2 ni, nak kena saman ke' 
aku cakap 'ni lah orangnya yang lupa bini kalau nampak makanan'
ceittt podah

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Ini ikan keli berlado, pagi2 idok la teman makan pedas2. Buasir kelopak 7 kang.

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
tengok nasi pun dah tau beras apa, panjang2
Banyak2 lauk ini yang aku pilih. Telur puyuh dengan masak hati ayam belada. yummy + nescafe tarik

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
 Amir memang suka rendang, kalau breakfast pagi mesti dia ambil rendang daging.

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Amir cakap aku tamak, ambil banyak. Tapi i fikir jauh tau, i fikir nak kasi u sikit. Amir cakap sebenarnya tamak..*i hettew u tapi memang betul pun, Amir jugak kena habiskan. hahaa

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Amir cakap air pun nak ambil gambar ke..eee bia la geram betul la. Padahal dia pun ambil gambar jugak, ingat i tak nampak ke u snap lepas tu hantar kat geng wassap u kan kan..

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Banyak jugak pilihan kuih seperti apam, seri muka, kuih bom, roti jala durian, ahhh durian. Dengar durian terus ngences. ada popia, ondeh2, karipap,ubi rebus, segala mak nek lepat pun ada, lepat ubi, lepat labu, lepat pisang, lempeng pisang, lempeng kelapa, banyak sangat aihh nak sebut. Kuih muih macam ni la yang kembalikan nostalgia silam, ye mak

Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam
Lepat pisang pun ada tau.

Dah isi kenyang2 kena gi Pejabat Tanah Gombak lak ada urusan tanah. Nantilah kita sembang hal tanah ni, tah confirm ke idak.

Buruk perangai laki aku, aku suruh senyum. 
Dia kembangkan hidung dia, lepas tu tunjuk pencungkil gigi lagi. eee penghotoqqqq
  

Restoran Surasa
3A-G, Dataran Selayang 1(Dataran Selayang)
68100 Batu Caves, Selangor 
Tel : 03-4108 1308

* Restoran Surasa berdekatan dengan Restoran Ibrahim Maju (Kedai mamak)



-zie-


Tag : Food
3 Komentar untuk "Restoran Surasa, Dataran Selayang | Kembalikan Nostalgia Silam"

kenapa nampak sedap sgt ni... haiihhh mummy nak diet hokay..

Bab pulut2 tu memang membuka selera sbb mummy ni memang hantu pulut especially pulut kuning tu.. yummy!

Boleh dpt contact no x? N lg.satu boleh delivery ke?

Sebarang bentuk komen yang tidak berhemah adalah tanggungjawab anda. Komen yang baik inspirasi blog ini.

Terima kasih atas komen anda.

Back To Top